İşin ucu gelip
emniyete dayanınca otomotiv devleri işi şansa bırakmıyor. Bugüne kadar yüz
milyonlarca araç üretim hataları veya olası riskler için geri çağrıldı. Problem
bazen emniyet kemeri, bazen bir sızıntı bazen de küçük bir örümcekti. ABD
Ulusal Otoyolu Trafik Güvenliği İdaresi (NHTSA)... Otomobil üreticilerinin
önünden bile geçmek istemediği bir kurum. Eğer ürettiğiniz araçları satın alan
birkaç kişi telefonu kaldırıp da NHTSA’ya şikayette bulunursa markanızı oldukça
zor günlerin beklediğini söylemek yanlış olmaz. Bu aşamadan sonra
yapabileceğiniz tek şey var. O da ellerinizi açıp çok sayıda araba satmamış
olmak için dua etmek. Ya da yeryüzünde logonuzu taşıyan milyonlarca aracı geri
çağırıp hem maddi hem manevi oldukça külfetli bir süreci yönetmek.
Aynen son
yıllarda geri çağırmalardan başını kaldıramayan Japon otomotiv devi Toyota
gibi. Marka, arka arkaya gelen ve toplamı 10 milyon aracı aşan geri çağırmalar
yüzünden ciddi miktarda paranın yanı sıra prestij kaybetti. 2009’da açıkladığı
4,4 milyar dolarlık zarar şirketin 60 yıllık tarihinde bir ilkti. Son beş yılda
neredeyse banttan inen her Toyota çeşitli sebepler yüzünden servisin yolunu
tutmak zorunda kaldı. Son zamanlarda ilk akla gelen olsa da şüphesiz adı geri
çağırmalara konu olan tek marka Toyota değil. Onun gibi onlarca otomotiv devi,
milyonlarca aracını ya hatalarını düzeltmek ya da olası faciaları önlemek için
kontrol amaçlı servislere davet etti. Şimdiye kadar sayısı yüz milyonları bulan
araç, silecek, yağ sızıntısı, hava yastığı, emniyet kemeri, gaz pedalı, yangın
riski gibi yüzlerce nedenden dolayı kontrolden geçti. Hatta üretimden
kaynaklanmayan sorunlar bile markaları zor durumda bıraktı. Tıpkı Mazda’nın
başına gelenler gibi. Marka, 2010’da ABD ve Meksika’da 65 bin Mazda 6’yı
servislere çağırırken, zorunlu ziyarete bir örümceğin sebep olduğu açıklandı.
Zira yakıt tankına bağlı lastik hortumlara örümceklerin ördüğü ağın basınç ve
havalandırma sorunlarına yol açabileceği, bazı durumlarda ağın yarattığı
tıkanmanın yakıt tankında çatlaklarla birlikte sızıntıya ve yangına sebep
olabileceği belirtildi. İşte otomotiv devlerinin hem prestij hem para
kaybettiği son yılların ve tüm zamanların en büyük geri çağırma
operasyonları...
Tüm zamanların en
büyük 10 geri çağırması
10. General Motors
Hata: Bagaj kapağı
zinciri
Çağrılan araç sayısı:
3.66 milyon
Etkilenen modeller:
1999-2004 arası üretilen Chevrolet Avalanche ve Silverado; Cadillac Escalade;
GMC Sierra
Geri çağırma tarihi:
Mart 2004
9. Volkswagen
Hata: Ön cam sileceği
Çağrılan araç sayısı:
3.7 milyon
Etkilenen modeller:
1949-1969 arası üretilen Beetle
Tarih: Ekim 1972
8. Honda
Hata: Emniyet kemeri
tokası
Çağrılan araç sayısı:
3,7 milyon
Etkilenen modeller:
1986-1991 arası üretilen Acura Legend, Integra ve NSX; Honda Accord, Civic ve
Prelude
Tarih: Mayıs 1995
7. General Motors
Hata: Taş koruma
ünitesi
Çağrılan araç sayısı:
3,71 milyon
Etkilenen modeller:
1971-1972 arası üretilen Buick Centurion, Electra, Estate Wagon, LeSabre ve
Riviera; Chevrolet Bel Air, Biscayne, Brookwood, Caprice, Impala, Kingswood,
Kingswood Estate and Townsman; Oldsmobile 88 ve 98; Pontiac Bonneville, Grand
Ville ve Catalina
Tarih: Ocak 1973
6. Ford
Hata: Emniyet kemeri
yıpranması ve çözülmesi
Çağrılan araç sayısı:
4,07 milyon
Etkilenen modeller:
1970-1971 arasında üretilen Ford, Lincoln ve Mercury araçlar.
Tarih: Haziran 1972
5. GM
Hata: Arka süspansiyon
civatası
Çağrılan araç sayısı:
5,82 milyon
Etkilenen modeller:
1978-1981 arası üretilen Buick Century ve Regal; Chevrolet El Camino, Malibu ve
Monte Carlo; GMC Caballero; Oldsmobile Cutlass; Pontiac Grand Prix ve LeMans
Tarih: Şubat 1981
4. Toyota
Hata: Gaz pedalı
sıkışması
Çağrılan araç sayısı:
6,67 milyon
Etkilenen modeller:
2004-2010 arası üretilen Toyota Avalon, Camry, Corolla, Corolla Matrix,
Highlander, Prius, RAV4, Tacoma, Tundra ile çeşitli Lexus modelleri
Tarih: Ekim 2009 ve
Ocak 2010
3. GM
Hata: Motor takozu
Çağrılan araç sayısı:
6,7 milyon
Etkilenen modeller:
1965-1970 arası üretilen Chevrolet Bel Air, Brookwood, Camaro, Caprice, Chevy
II, G Series, Impala, Kingswood, Nova, P Series, C Series ve Townsman; GMC C
Series, G Series ve P Series
Tarih: Aralık 1971
2. Ford
Hata: Kontak anahtarı
Çağrılan araç sayısı:
7,9 milyon
Etkilenen modeller:
1988-1993 arası üretilen Ford Aerostar, Bronco, Crown Victoria, Escort,
Mustang, Tempo ve Thunderbird; Ford F-Series kamyonlar; Lincoln Town Car;
Mercury Cougar, Grand Marquis ve Topaz
Tarih: Nisan 1996
1. Ford
Hata: Hız sabitleme
(Cruise control)
Çağrılan araç sayısı:
14 milyon
Etkilenen modeller:
1992-2003 arası üretilen Ford Explorer, Excursion, Ranger, Windstar, E-150 -
450 ve F-150 - 450; Mercury Mountaineer.
0 yorum:
Your comment / ARAŞTIRMA - Lütfen servise uğrayın!