Çinlilerin
elinden çıkan İsveçli Volvo ya da Hintlerin ürettiği İngiliz Jaguar… Batı’nın
köklü markaları artık Doğu’ya yol alıyor. Bu akım uzunca bir süre de dinecek
gibi gözükmüyor.Volvo
Cars’ın direksiyonuna Çinlilerin geçmesi, herhalde adına küreselleşme denilen oyunun
en ironik yanlarından biri. İskandinavların milli gururu yoluna Geely yönetiminde devam edecek. Otomotiv dünyası şimdi, güvenlik
söz konusu olunca ilk akla gelen markanın geleceğini merakla bekliyor. Geely
Başkanı Li Shufu, bugün her araçta standart olarak sunulan emniyet kemeri, ABS
fren sistemi gibi buluşların sahibi Volvo’nun temel değerlerine bağlılıklarını
sürdüreceklerine söz verdi. Ancak bu kelama ne kadar sadık kalınacağını elbette
zaman gösterecek. Bir tarafta kalite ve kusursuz mühendisliği düstur edinmiş
İsveç endüstrisi, diğer tarafta adını taklit ve kalitesiz ürünlerle dünyaya
duyuran Çin sanayisi. Bakalım bu ilginç karmadan nasıl bir sonuç çıkacak!
İşte benzer birkaç vaka daha... Bir dönem İngiliz otomotivinin gururu, onların deyimiyle “sahibine eşsiz bir deneyim yaşatan” Jaguar da artık Hintli Tata’nın kontrolünde. Buckingham Sarayı’nın ve Downing Street 10 Numara’nın parkındaki Jaguarlar şimdi 50 yıl önceki sömürgenin çocuklarının izlerini taşıyor. Bu kadarla kalsa iyi… Birleşik Krallık çay pazarının lideri Tetley’nin sahibi de yine Tata. Yani İngiliz kültürünün önemli parçası çayda da artık son sözü Hintler söylüyor.
İşte benzer birkaç vaka daha... Bir dönem İngiliz otomotivinin gururu, onların deyimiyle “sahibine eşsiz bir deneyim yaşatan” Jaguar da artık Hintli Tata’nın kontrolünde. Buckingham Sarayı’nın ve Downing Street 10 Numara’nın parkındaki Jaguarlar şimdi 50 yıl önceki sömürgenin çocuklarının izlerini taşıyor. Bu kadarla kalsa iyi… Birleşik Krallık çay pazarının lideri Tetley’nin sahibi de yine Tata. Yani İngiliz kültürünün önemli parçası çayda da artık son sözü Hintler söylüyor.
Anlaşılan
o ki Hint yeni kuşağın gelecek rotası milli önderlerininkinden epey farklı olacağa
benziyor. Ulusunun bağımsızlığını pasif direnişe borçlu Gandhi’nin aksine torunları
daha aktif bir eylem planını tercih ettiklerini tüm dünyaya gösteriyor. Üstelik
eski sahiplerinin evinde!
Örneklerden
de anlaşılacağı üzere Çin ve Hindistan batı ekonomilerinin artık kabusu.
Geçmişte iki ülkeyi kısaca anlatmak için “ucuz iş gücü” tanımını tercih edenler
bugün “Her şeyi elimizden alacaklar” korkusuna kapılmış vaziyette. İki dev ürettiğini
tüm dünyaya pazarlıyor. Elde ettiklerini ise en basit ifadeyle ele geçirmek
için kullanıyor. Zaten rakamlar da tabloyu net olarak ortaya koyuyor. Çin’in
2000 yılında sadece 900 milyon dolar olan doğrudan dış sermaye yatırımı 2009’da
56,5 milyar dolara yükselmiş. Bu 10 yıllık periyotta toplam tutar ise 183,5
milyar dolar. Keza Hindistan’ın 2000 yılındaki 500 milyon dolar olan doğrudan
dış sermaye yatırımı da 2009’da 14,9 milyar dolara çıkmış. Hindistan da bu 10
yılık dönemde toplam 74,4 milyar dolarlık doğrudan dış sermaye yatırımına imza
atmış. Köklü
markalara sahip olmak, prestijlerinden faydalanmak aslında izlenen stratejinin
zirve noktası. İlginç olan tüm dünyanın iş işten geçtikten sonra uyanması.
Aslında iki ülke de kazandığının büyük bölümünü uzun yıllardır dışarıya yatırıyor.
Buna da mecbur zaten. Gelişmeleri, kalkınmaları bu hamlelere bağlı. Geçmişteki
tek fark harcamaların yönüydü. Petrol, gaz gibi enerji kaynakları, demir,
bakır, gümüş gibi emtialar hem başı çekiyordu hem de dikkat çekmiyordu.
Ne
zaman ki iş markaları ele geçirmeye, şirketleri satın almaya geldi deyim
yerindeyse ahali gözünü açtı. Fakat ne yazık ki artık yapılacak fazla bir şey
de kalmadı. Çinlilerin
ürettiği İsveçli Volvo ya da Hintlilerin bandından inen İngiliz Jaguar… Kısaca
Çinliler ve Hintler oyunun kurallarını yeniden yazıyor. Şimdi Batı’nın
zenginlikleri Doğu’ya yol alıyor. Bu trend uzunca bir süre de devam edeceğe
benziyor. Yani eskilerin deyimiyle bu pilav daha çok su kaldıracak gibi
görünüyor.
ÇİN'İN SATIN ALDIĞI ŞİRKETLER
HİNDİSTAN'IN SATIN ALDIĞI ŞİRKETLER
ÇİN'İN SATIN ALDIĞI ŞİRKETLER
Şirket
|
Tutar
(Milyon $)
|
Ortak olduğu / Satın aldığı şirket
|
Ülke
|
Chalco
|
12.800
|
Rio Tinto
|
İngiltere
|
Sinopec
|
7.200
|
Addax Petroleum
|
İsviçre
|
CIC
|
5.000
|
Morgan Stanley
|
ABD
|
Sinopec
|
4.650
|
ConocoPhillip
|
Kanada
|
CIC
|
3.200
|
JC Flowers
|
ABD
|
China Development Bank
|
3.040
|
Barclays
|
İngiltere
|
CIC
|
3.030
|
Blackstone
|
ABD
|
Yanzhou Coal
|
2.950
|
Felix Resources
|
İngiltere
|
CITIC
|
2.920
|
Mineralogy
|
İngiltere
|
SAFE
|
2.800
|
Total
|
Fransa
|
Ping An
|
2.700
|
Fortis
|
Belçika
|
SAFE
|
2.510
|
TPG
|
ABD
|
CNOOC
|
2.490
|
Awilco Offshore
|
Norveç
|
CNOOC
|
2.200
|
Chesapeake Energy
|
ABD
|
SAFE
|
1.990
|
BP
|
İngiltere
|
Geely Auto
|
1.800
|
Ford (Volvo)
|
İsveç
|
CNPC
|
1.740
|
Athabasca Oil Sands
|
Kanada
|
CIC
|
1.580
|
AES
|
ABD
|
PetroChina
|
1.580
|
Arrow Energy
|
İngiltere
|
Chinalco
|
1.500
|
Rio Tinto
|
İngiltere
|
CIC
|
1.500
|
Teck Resources
|
Kanada
|
Sinochem
|
1.440
|
Makhteshim-Agan
|
İsrail
|
Minmetals
|
1.390
|
Oz Minerals
|
İngiltere
|
Sinosteel
|
1.320
|
Midwest
|
İngiltere
|
Huaneng Power
|
1.230
|
InterGen
|
ABD
|
CIC
|
1.220
|
Penn West Energy
|
Kanada
|
CIC
|
1.210
|
Morgan Stanley
|
ABD
|
CIC
|
1.090
|
Goodman Group
|
İngiltere
|
CIC
|
960
|
Apax Finance
|
İngiltere
|
Sinochem
|
880
|
Emerald Energy
|
İngiltere
|
China Development Bank
|
800
|
Anglo-American
|
İngiltere
|
CIC
|
800
|
Morgan Stanley
|
ABD
|
Hunan Valin Iron&Steel
|
770
|
Fortescue Metals
|
İngiltere
|
CIC
|
710
|
Blackrock
|
ABD
|
Bluestar
|
700
|
Rhodia
|
Fransa
|
China Railway CTN
|
650
|
Corriente Resources
|
Kanada
|
CIC
|
600
|
Goldman Sachs distressed
asset fund
|
ABD
|
Sinosteel
|
600
|
Midwest Corp.
|
İngiltere
|
Sinopec
|
560
|
AED
|
İngiltere
|
China Merchants Group
|
550
|
Loscam
|
İngiltere
|
China Metallurgical
|
520
|
Palmer’s Mineralogy
|
İngiltere
|
CIC
|
500
|
Blackstone
|
ABD
|
SAIC
|
500
|
GM
|
ABD
|
ChemChina
|
480
|
Adisseo
|
Fransa
|
CIC
|
450
|
Songbird Estates
|
İngiltere
|
Tempo Group and Beijing city
|
440
|
Nexteer Auto
|
ABD
|
Jinchuan
|
420
|
Continental Metals
|
Kanada
|
Guangdong Rising Asset Management
|
400
|
Caledon
|
İngiltere
|
CIC
|
370
|
Diageo
|
İngiltere
|
Jiangsu Shagang and RGL Group
|
360
|
Bulk Minerals and Grange
|
İngiltere
|
Anshan Iron
|
330
|
Gindalbie Metals
|
İngiltere
|
CNOOC
|
270
|
BG
|
İngiltere
|
China Life
|
260
|
Visa
|
ABD
|
Wuhan Iron and Steel
|
250
|
Centrex Metals
|
İngiltere
|
Zoomlion
|
250
|
Compagnia Italiana Forme
Acciaio
|
İtalya
|
Baosteel
|
240
|
Aquila Resources
|
İngiltere
|
BAIC
|
200
|
Saab
|
ABD
|
China Metallurgical
|
200
|
Resource House
|
İngiltere
|
CIC
|
200
|
Blackstone
|
ABD
|
Hanlong Mining
|
200
|
Moly Mines
|
İngiltere
|
Mindray Medical
|
200
|
Datascope
|
ABD
|
Minsheng Bank
|
200
|
UCBH
|
ABD
|
Wanhua Industrial
|
190
|
BorsodChem
|
Macaristan
|
CNPC
|
180
|
INOVA Geophysical Equipment
|
ABD
|
Wuxi PharmaTech
|
160
|
AppTec Lab Services
|
ABD
|
ChemChina
|
150
|
Qenos
|
İngiltere
|
Jinjiang International Hotels
|
150
|
Interstate Hotel and
Resources
|
ABD
|
China International Marine Containers
|
140
|
Burg Industries
|
Hollanda
|
China National Cereals, Oils and Foodstuffs
|
140
|
Smithfield Foods
|
ABD
|
Guangdong Rising Asset Management
|
140
|
PanAust
|
İngiltere
|
Hanlong
|
140
|
Moly Mines
|
İngiltere
|
AnSteel
|
130
|
Gindalbie Metals
|
İngiltere
|
CNOOC
|
130
|
MEG Energy
|
Kanada
|
LinkGlobal Logistics
|
130
|
Parchim Airport
|
Almanya
|
Great Wall Motor
|
120
|
Litex Motors
|
Bulgaria
|
Sinopec
|
120
|
Synenco
|
Kanada
|
Youngor
|
120
|
Kellwood
|
ABD
|
Jiangxi Copper
|
110
|
bcMetals
|
Kanada
|
Beijing West Industries
|
100
|
Delphi
|
ABD
|
CIC
|
100
|
Visa
|
ABD
|
CITIC
|
100
|
Macarthur Coal
|
İngiltere
|
Hopu
|
100
|
Chesapeake Energy
|
ABD
|
Sinopec
|
100
|
Syntroleum
|
ABD
|
Yunnan Chihong
|
100
|
Howards Pass
|
Kanada
|
HİNDİSTAN'IN SATIN ALDIĞI ŞİRKETLER
Şirket
|
Tutar
(Milyon $)
|
Ortak olduğu /
Satın aldığı şirket
|
Ülke
|
Tata Steel
|
12.100
|
Corus Steel
|
İngiltere
|
Bharat Forge
|
9.100
|
Federal
Forge
|
ABD
|
Hindalco
(Aditya Birla)
|
6.000
|
Novelis
|
ABD
|
Oil &
Natural Gas Cor. Videsh
|
2.800
|
Imperial
Energy
|
İngiltere
|
Tata Motors
|
2.500
|
Jaguar and Land Rover
|
İngiltere
|
Suzlon Energy
|
1.700
|
REpower
Systems
|
Almanya
|
Essar Steel
Holding
|
1.580
|
Algoma Steel
|
Kanada
|
United Spirit
|
1.110
|
Whyte and
Mackay
|
İngiltere
|
GMR
Infrastructure
|
1.100
|
InterGen NV
|
Hollanda
|
Tata
Chemicals
|
1.005
|
General
Chemicals
|
ABD
|
Tata Tea and
Tata Sons
|
677
|
Glaceau
|
ABD
|
Opto Circuits
India Ltd
|
600
|
Eurocor
GmbH
|
Almanya
|
Wipro Ltd
|
600
|
Infocrossing
|
ABD
|
Dr. Reddy’s
|
570
|
Betapharm
GmbH
|
Almanya
|
Suzlon Energy
|
565
|
Hansen Transmissions
|
Belçika
|
Tata Tea
|
431
|
Tetley
Group
|
İngiltere
|
Ranbaxy
Laboratories
|
324
|
Terapia SA
|
Romanya
|
Ispat
Industries
|
300
|
Finmetal
Holdings
|
Bulgaristan
|
Videocon
International
|
289
|
Thomson SA
|
Fransa
|
Videsh
Sanchar Nigam Ltd
|
254
|
Teleglobe
International
|
ABD
|
Matrix
Laboratories
|
235
|
Docpharma NV
|
Belçika
|
Tata Coffee
|
220
|
Eight
O’Clock Coffee
|
ABD
|
Sasken Communication
Technologies Ltd
|
210
|
Botnia Hightech
|
Finlandiya
|
Reliance
Infocomm
|
191
|
Flag
Telecom
|
ABD
|
Citrix
Software Pvt Ltd
|
185
|
Sequoia Software
|
ABD
|
Tata
Chemicals
|
177
|
Brunner
Mond
|
İngiltere
|
I-Flex
Solutions
|
113
|
Mantas Inc
|
ABD
|
Reliance
Industries
|
95
|
Trevira
GmbH
|
Almanya
|
Tata
Consultancy Services
|
80
|
TKS Technosoft
|
İsviçre
|
Tata Tea
|
50
|
Good Earth
|
ABD
|
Bharat Forge
|
49
|
Carl Dan Peddinghaus
|
Almanya
|
Tata Motors
|
16
|
Hispano
Carrocera
|
İspanya
|
Mahindra and
Mahindra
|
15
|
Stokes Group
|
İngiltere
|
Bu haber CNBC-e Business dergisinin Temmuz 2011 sayısında yayınlandı.
0 yorum:
Your comment / ARAŞTIRMA - Batılı markaların Doğulu yeni sahipleri