ARAŞTIRMA - Batılı markaların Doğulu yeni sahipleri


CIC, Çin, Geely, Hindistan, Jaguar, marka, Sinopec, Tata, Volvo Edit posts?
Çinlilerin elinden çıkan İsveçli Volvo ya da Hintlerin ürettiği İngiliz Jaguar… Batı’nın köklü markaları artık Doğu’ya yol alıyor. Bu akım uzunca bir süre de dinecek gibi gözükmüyor.Volvo Cars’ın direksiyonuna Çinlilerin geçmesi, herhalde adına küreselleşme denilen oyunun en ironik yanlarından biri. İskandinavların milli gururu yoluna Geely yönetiminde devam edecek. Otomotiv dünyası şimdi, güvenlik söz konusu olunca ilk akla gelen markanın geleceğini merakla bekliyor. Geely Başkanı Li Shufu, bugün her araçta standart olarak sunulan emniyet kemeri, ABS fren sistemi gibi buluşların sahibi Volvo’nun temel değerlerine bağlılıklarını sürdüreceklerine söz verdi. Ancak bu kelama ne kadar sadık kalınacağını elbette zaman gösterecek. Bir tarafta kalite ve kusursuz mühendisliği düstur edinmiş İsveç endüstrisi, diğer tarafta adını taklit ve kalitesiz ürünlerle dünyaya duyuran Çin sanayisi. Bakalım bu ilginç karmadan nasıl bir sonuç çıkacak!
İşte benzer birkaç vaka daha... Bir dönem İngiliz otomotivinin gururu, onların deyimiyle “sahibine eşsiz bir deneyim yaşatan” Jaguar da artık Hintli Tata’nın kontrolünde. Buckingham Sarayı’nın ve Downing Street 10 Numara’nın parkındaki Jaguarlar şimdi 50 yıl önceki sömürgenin çocuklarının izlerini taşıyor. Bu kadarla kalsa iyi… Birleşik Krallık çay pazarının lideri Tetley’nin sahibi de yine Tata. Yani İngiliz kültürünün önemli parçası çayda da artık son sözü Hintler söylüyor.
Anlaşılan o ki Hint yeni kuşağın gelecek rotası milli önderlerininkinden epey farklı olacağa benziyor. Ulusunun bağımsızlığını pasif direnişe borçlu Gandhi’nin aksine torunları daha aktif bir eylem planını tercih ettiklerini tüm dünyaya gösteriyor. Üstelik eski sahiplerinin evinde!
Örneklerden de anlaşılacağı üzere Çin ve Hindistan batı ekonomilerinin artık kabusu. Geçmişte iki ülkeyi kısaca anlatmak için “ucuz iş gücü” tanımını tercih edenler bugün “Her şeyi elimizden alacaklar” korkusuna kapılmış vaziyette. İki dev ürettiğini tüm dünyaya pazarlıyor. Elde ettiklerini ise en basit ifadeyle ele geçirmek için kullanıyor. Zaten rakamlar da tabloyu net olarak ortaya koyuyor. Çin’in 2000 yılında sadece 900 milyon dolar olan doğrudan dış sermaye yatırımı 2009’da 56,5 milyar dolara yükselmiş. Bu 10 yıllık periyotta toplam tutar ise 183,5 milyar dolar. Keza Hindistan’ın 2000 yılındaki 500 milyon dolar olan doğrudan dış sermaye yatırımı da 2009’da 14,9 milyar dolara çıkmış. Hindistan da bu 10 yılık dönemde toplam 74,4 milyar dolarlık doğrudan dış sermaye yatırımına imza atmış. Köklü markalara sahip olmak, prestijlerinden faydalanmak aslında izlenen stratejinin zirve noktası. İlginç olan tüm dünyanın iş işten geçtikten sonra uyanması. Aslında iki ülke de kazandığının büyük bölümünü uzun yıllardır dışarıya yatırıyor. Buna da mecbur zaten. Gelişmeleri, kalkınmaları bu hamlelere bağlı. Geçmişteki tek fark harcamaların yönüydü. Petrol, gaz gibi enerji kaynakları, demir, bakır, gümüş gibi emtialar hem başı çekiyordu hem de dikkat çekmiyordu.
Ne zaman ki iş markaları ele geçirmeye, şirketleri satın almaya geldi deyim yerindeyse ahali gözünü açtı. Fakat ne yazık ki artık yapılacak fazla bir şey de kalmadı. Çinlilerin ürettiği İsveçli Volvo ya da Hintlilerin bandından inen İngiliz Jaguar… Kısaca Çinliler ve Hintler oyunun kurallarını yeniden yazıyor. Şimdi Batı’nın zenginlikleri Doğu’ya yol alıyor. Bu trend uzunca bir süre de devam edeceğe benziyor. Yani eskilerin deyimiyle bu pilav daha çok su kaldıracak gibi görünüyor.

ÇİN'İN SATIN ALDIĞI ŞİRKETLER


Şirket
Tutar
(Milyon $)
Ortak olduğu / Satın aldığı şirket
Ülke
Chalco
12.800
Rio Tinto
İngiltere
Sinopec
7.200
Addax Petroleum
İsviçre
CIC
5.000
Morgan Stanley
ABD
Sinopec
4.650
ConocoPhillip
Kanada
CIC
3.200
JC Flowers
ABD
China Development Bank
3.040
Barclays
İngiltere
CIC
3.030
Blackstone
ABD
Yanzhou Coal
2.950
Felix Resources
İngiltere
CITIC
2.920
Mineralogy
İngiltere
SAFE
2.800
Total
Fransa
Ping An
2.700
Fortis
Belçika
SAFE
2.510
TPG
ABD
CNOOC
2.490
Awilco Offshore
Norveç
CNOOC
2.200
Chesapeake Energy
ABD
SAFE
1.990
BP
İngiltere
Geely Auto
1.800
Ford (Volvo)
İsveç
CNPC
1.740
Athabasca Oil Sands
Kanada
CIC
1.580
AES
ABD
PetroChina
1.580
Arrow Energy
İngiltere
Chinalco
1.500
Rio Tinto
İngiltere
CIC
1.500
Teck Resources
Kanada
Sinochem
1.440
Makhteshim-Agan
İsrail
Minmetals
1.390
Oz Minerals
İngiltere
Sinosteel
1.320
Midwest
İngiltere
Huaneng Power
1.230
InterGen
ABD
CIC
1.220
Penn West Energy
Kanada
CIC
1.210
Morgan Stanley
ABD
CIC
1.090
Goodman Group
İngiltere
CIC
960
Apax Finance
İngiltere
Sinochem
880
Emerald Energy
İngiltere
China Development Bank
800
Anglo-American
İngiltere
CIC
800
Morgan Stanley
ABD
Hunan Valin Iron&Steel
770
Fortescue Metals
İngiltere
CIC
710
Blackrock
ABD
Bluestar
700
Rhodia
Fransa
China Railway CTN
650
Corriente Resources
Kanada
CIC
600
Goldman Sachs distressed asset fund
ABD
Sinosteel
600
Midwest Corp.
İngiltere
Sinopec
560
AED
İngiltere
China Merchants Group
550
Loscam
İngiltere
China Metallurgical
520
Palmer’s Mineralogy
İngiltere
CIC
500
Blackstone
ABD
SAIC
500
GM
ABD
ChemChina
480
Adisseo
Fransa
CIC
450
Songbird Estates
İngiltere
Tempo Group and Beijing city
440
Nexteer Auto
ABD
Jinchuan
420
Continental Metals
Kanada
Guangdong Rising Asset Management
400
Caledon
İngiltere
CIC
370
Diageo
İngiltere
Jiangsu Shagang and RGL Group
360
Bulk Minerals and Grange
İngiltere
Anshan Iron
330
Gindalbie Metals
İngiltere
CNOOC
270
BG
İngiltere
China Life
260
Visa
ABD
Wuhan Iron and Steel
250
Centrex Metals
İngiltere
Zoomlion
250
Compagnia Italiana Forme Acciaio
İtalya
Baosteel
240
Aquila Resources
İngiltere
BAIC
200
Saab
ABD
China Metallurgical
200
Resource House
İngiltere
CIC
200
Blackstone
ABD
Hanlong Mining
200
Moly Mines
İngiltere
Mindray Medical
200
Datascope
ABD
Minsheng Bank
200
UCBH
ABD
Wanhua Industrial
190
BorsodChem
Macaristan
CNPC
180
INOVA Geophysical Equipment
ABD
Wuxi PharmaTech
160
AppTec Lab Services
ABD
ChemChina
150
Qenos
İngiltere
Jinjiang International Hotels
150
Interstate Hotel and Resources
ABD
China International Marine Containers
140
Burg Industries
Hollanda
China National Cereals, Oils and Foodstuffs
140
Smithfield Foods
ABD
Guangdong Rising Asset Management
140
PanAust
İngiltere
Hanlong
140
Moly Mines
İngiltere
AnSteel
130
Gindalbie Metals
İngiltere
CNOOC
130
MEG Energy
Kanada
LinkGlobal Logistics
130
Parchim Airport
Almanya
Great Wall Motor
120
Litex Motors
Bulgaria
Sinopec
120
Synenco
Kanada
Youngor
120
Kellwood
ABD
Jiangxi Copper
110
bcMetals
Kanada
Beijing West Industries
100
Delphi
ABD
CIC
100
Visa
ABD
CITIC
100
Macarthur Coal
İngiltere
Hopu
100
Chesapeake Energy
ABD
Sinopec
100
Syntroleum
ABD
Yunnan Chihong
100
Howards Pass
Kanada


HİNDİSTAN'IN SATIN ALDIĞI ŞİRKETLER


Şirket
Tutar
(Milyon $)
Ortak olduğu /
 Satın aldığı şirket
Ülke
Tata Steel
12.100
Corus Steel
İngiltere
Bharat Forge
9.100
Federal Forge
ABD
Hindalco (Aditya Birla)
6.000
Novelis
ABD
Oil & Natural Gas Cor. Videsh
2.800
Imperial Energy
İngiltere
Tata Motors
2.500
Jaguar and Land Rover
İngiltere
Suzlon Energy
1.700
REpower Systems
Almanya
Essar Steel Holding
1.580
Algoma Steel
Kanada
United Spirit
1.110
Whyte and Mackay
İngiltere
GMR Infrastructure
1.100
InterGen NV
Hollanda
Tata Chemicals
1.005
General Chemicals
ABD
Tata Tea and Tata Sons
677
Glaceau
ABD
Opto Circuits India Ltd
600
Eurocor GmbH
Almanya
Wipro Ltd
600
Infocrossing
ABD
Dr. Reddy’s
570
Betapharm GmbH
Almanya
Suzlon Energy
565
Hansen Transmissions
Belçika
Tata Tea
431
Tetley Group
İngiltere
Ranbaxy Laboratories
324
Terapia SA
Romanya
Ispat Industries
300
Finmetal Holdings
Bulgaristan
Videocon International
289
Thomson SA
Fransa
Videsh Sanchar Nigam Ltd
254
Teleglobe International
ABD
Matrix Laboratories
235
Docpharma NV
Belçika
Tata Coffee
220
Eight O’Clock Coffee
ABD
Sasken Communication Technologies Ltd
210
Botnia Hightech
Finlandiya
Reliance Infocomm
191
Flag Telecom
ABD
Citrix Software Pvt Ltd
185
Sequoia Software
ABD
Tata Chemicals
177
Brunner Mond
İngiltere
I-Flex Solutions
113
Mantas Inc
ABD
Reliance Industries
95
Trevira GmbH
Almanya
Tata Consultancy Services
80
TKS Technosoft
İsviçre
Tata Tea
50
Good Earth
ABD
Bharat Forge
49
Carl Dan Peddinghaus
Almanya
Tata Motors
16
Hispano Carrocera
İspanya
Mahindra and Mahindra
15
Stokes Group
İngiltere

 Bu haber CNBC-e Business dergisinin Temmuz 2011 sayısında yayınlandı.
Sonraki »
 

0 yorum:

Your comment / ARAŞTIRMA - Batılı markaların Doğulu yeni sahipleri