ARAŞTIRMA - Bedavaydı, satılacaktı, kiralanıyor


Boğaziçi Köprüsü, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, köprü, otoyol, özelleştirme Edit posts?
Boğaz Köprüleri, hem banknot matbaası hem vaat fabrikası gibi çalıştı. Önce “bedava olacak” sonra “fiyatlar yarı yarıya düşecek” dendi. Bir dönem satılmak istendi. Özelleştirme için düğmeye basılınca tekrar gündeme geldi. Üstelik şimdi pakete otoyollar da dahil. 1973’ten bu yana iki kıtayı birbirine bağlayan Boğaziçi Köprüsü’nün eksikliğinin en çok hissedileceği alanlardan biri ulaşım ise diğeri de şüphesiz siyaset olurdu. Zira Boğaziçi Köprüsü kadar siyasi literatüre ve vaade malzeme olan bir yapı herhalde çok azdır. 29 Ekim 1973'ten sonra uzun bir süre hep aynı vaat verildi:
Köprü kendini amorti eder etmez ücretsiz olacak! Kendi parasını çıkarması bir yana paralelindeki Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nü bile amorti etti Boğaziçi Köprüsü. Üstelik bedava geçmekten umudunu kesenlerin en azından ufak bir ricası vardı: “Bari zam yapmayın!” Ama ne mümkün! Gişeler adeta banknot matbaası gibi çalışıyordu. Bol gelir önce Turgut Özal’ın iştahını kabarttı. Köprüyü satmaya karar verdi merhum Başbakan. Bu girişim, uzun süren “Satacağım, sattırmam” tartışmaları arasında kaybolup gitti. Derken, 1991 seçimlerine DYP lideri olarak hazırlanan Süleyman Demirel, meydanlardan bağırdı: “Köprü ücretlerini yarı yarıya indireceğim.”Ancak yeni kabinenin Bayındırlık ve İskan Bakanı Onur Kumbaracıbaşı, Demirel’in vaadini hatırlatan gazetecilere, böyle bir çalışmanın gündemlerinde olmadığını söylüyordu. Bu söz de vaat çöplüğünde yerini almıştı.Tüm bunları niye mi hatırlattık. Köprüler yine satışa çıktı. Üstelik bu sefer bonusu da var: Otoyollar. Özelleştirme İdaresi Başkanlığı (ÖİB), uzunluğu 1975 kilometre olan köprü ve otoyolları yakında tek paket halinde 25 yıllığına özelleştirecek. Bir anlamda kiralayacak. Beklenen gelir ise 6 milyar doların üzerinde. Özelleştirme sonrasında Karayolları Genel Müdürlüğü, sadece denetim ve kontrol yetkisine sahip olacak. İşletici ise hiç bir şekilde keyfi fiyat belirleyemeyecek. Ayrıca ihaleyi alan şirketin mevcut altyapının geliştirilmesi amacıyla ilave şerit genişletilmesi, bağlantı yolları yapılması gibi yatırım yükümlülükleri de olacak. Peki bu şartlarda köprü ve otoyollar cazip bir yatırım mı? Öncelikle ihaleyi kim alırsa muazzam bir nakit gücüne sahip olacağını belirtelim. Cevabın geri kalan kısmını ise rakamlara bırakalım…


Köprülerden üç milyar araç geçti

Yıl
Gelir
(Bin dolar)
2010 fiyatlarıyla gelir*
(Bin dolar)
Araç Sayısı
(Milyon adet)
1973-1980
153.801
306.118.894
164.226
1980-1990
395.246
845.179.391
453.422
1991-2000
854.506
1.954.407.526
1.048.501
2001-2011
1.457.477
2.729.528.690
1.464.339
TOPLAM
2.861.030
5.835.234.501
3.130.488
Kaynak: Karayolları Genel Müdürlüğü
* 2010 yılı ortalama fiyatları ve araç sayıları dikkate alınmıştır.


Köprü ve otoyollara 16 milyar dolar harcandı

Otoyol ve köprüler
Yapım maliyeti (Milyon dolar)
Uzunluk
(Km)
Edirne-İstanbul-Ankara Otoyolu
7.888
836
FSM Köprüsü ve çevre yolu
392
35
Boğaziçi Köprüsü ve çevre yolu
45
6
İzmir Çeşme Otoyolu
607
89
İzmir-Aydın Otoyolu
1.851
173
Pozantı-Tarsus-Mersin Otoyolu
5.750
836
Tarsus-Adana-Gaziantep Otoyolu
Toprakkale-İskenderun Otoyolu
Gaziantep-Şanlıurfa Otoyolu
TOPLAM
16.532
1.975
Kaynak: ÖİB Ön Tanıtım Dokümanı


Otoyollardan 10 yılda 2.2 milyar dolar gelir

Yıl
Gelir
(Bin dolar)
2001
109.372
2002
81.350
2003
92.293
2004
142.986
2005
175.889
2006
203.880
2007
296.413
2008
302.465
2009
260.094
2010
374.942
2011
188.100
TOPLAM
2.227.784
Kaynak: ÖİB Ön Tanıtım Dokümanı


İhaleyi alan bakımı da üstlenecek

Otoyol-Köprü
Bakım harcaması
(Milyon dolar)
2007
2008
2009
2010
Edirne-İstanbul Otoyolu
21
26
20
25
İstanbul-Ankara Otoyolu
54
55
53
56
FSM Köprüsü ve Çevre Otoyolu
12
15
18
19
Boğaziçi Köprüsü
5
2
2
2
İzmir-Çeşme Otoyolu
6
6
6
5
İzmir-Aydın Otoyolu
16
14
14
14
Pozantı-Tarsus-Mersin Otoyolu
8
10
10
12
Adana-İskenderun-Şanlıurfa Otoyolu
14
16
21
21
TOPLAM
136
144
144
154
Kaynak: ÖİB Ön Tanıtım Dokümanı

Bu haber CNBC-e Business dergisinin Ekim 2011 sayısında yayınlandı.
« Önceki
 
Sonraki »
 

0 yorum:

Your comment / ARAŞTIRMA - Bedavaydı, satılacaktı, kiralanıyor