Boğaz Köprüleri, hem banknot matbaası hem vaat fabrikası gibi çalıştı. Önce
“bedava olacak” sonra “fiyatlar yarı yarıya düşecek” dendi. Bir dönem satılmak
istendi. Özelleştirme için düğmeye basılınca tekrar gündeme geldi. Üstelik şimdi
pakete otoyollar da dahil. 1973’ten bu yana iki kıtayı birbirine bağlayan
Boğaziçi Köprüsü’nün eksikliğinin en çok hissedileceği alanlardan biri ulaşım
ise diğeri de şüphesiz siyaset olurdu. Zira Boğaziçi Köprüsü kadar siyasi
literatüre ve vaade malzeme olan bir yapı herhalde çok azdır. 29 Ekim 1973'ten sonra uzun bir süre hep
aynı vaat verildi:
Köprü kendini amorti eder etmez ücretsiz olacak! Kendi
parasını çıkarması bir yana paralelindeki Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nü bile
amorti etti Boğaziçi Köprüsü. Üstelik bedava geçmekten umudunu kesenlerin en
azından ufak bir ricası vardı: “Bari zam yapmayın!” Ama ne mümkün! Gişeler
adeta banknot matbaası gibi çalışıyordu. Bol gelir önce Turgut
Özal’ın iştahını kabarttı. Köprüyü satmaya karar verdi merhum Başbakan. Bu
girişim, uzun süren “Satacağım, sattırmam” tartışmaları arasında kaybolup
gitti. Derken, 1991 seçimlerine DYP lideri olarak hazırlanan Süleyman Demirel,
meydanlardan bağırdı: “Köprü ücretlerini yarı yarıya indireceğim.”Ancak yeni kabinenin
Bayındırlık ve İskan Bakanı Onur Kumbaracıbaşı, Demirel’in vaadini hatırlatan
gazetecilere, böyle bir çalışmanın gündemlerinde olmadığını söylüyordu. Bu söz
de vaat çöplüğünde yerini almıştı.Tüm bunları niye mi
hatırlattık. Köprüler yine satışa çıktı. Üstelik bu sefer bonusu da var:
Otoyollar. Özelleştirme
İdaresi Başkanlığı (ÖİB), uzunluğu 1975 kilometre olan köprü ve otoyolları yakında
tek paket halinde 25 yıllığına özelleştirecek. Bir anlamda kiralayacak. Beklenen
gelir ise 6 milyar doların üzerinde. Özelleştirme sonrasında Karayolları Genel
Müdürlüğü, sadece denetim ve kontrol yetkisine sahip olacak. İşletici ise hiç
bir şekilde keyfi fiyat belirleyemeyecek. Ayrıca ihaleyi alan şirketin mevcut
altyapının geliştirilmesi amacıyla ilave şerit genişletilmesi, bağlantı yolları
yapılması gibi yatırım yükümlülükleri de olacak. Peki bu şartlarda köprü ve
otoyollar cazip bir yatırım mı? Öncelikle ihaleyi kim alırsa muazzam bir nakit
gücüne sahip olacağını belirtelim. Cevabın geri kalan kısmını ise rakamlara bırakalım…
Köprülerden üç milyar araç geçti
Yıl
|
Gelir
(Bin dolar)
|
2010
fiyatlarıyla gelir*
(Bin dolar)
|
Araç
Sayısı
(Milyon adet)
|
1973-1980
|
153.801
|
306.118.894
|
164.226
|
1980-1990
|
395.246
|
845.179.391
|
453.422
|
1991-2000
|
854.506
|
1.954.407.526
|
1.048.501
|
2001-2011
|
1.457.477
|
2.729.528.690
|
1.464.339
|
TOPLAM
|
2.861.030
|
5.835.234.501
|
3.130.488
|
Kaynak: Karayolları Genel Müdürlüğü
* 2010 yılı ortalama fiyatları ve araç sayıları dikkate
alınmıştır.
Köprü ve otoyollara 16 milyar dolar harcandı
Otoyol ve köprüler
|
Yapım
maliyeti (Milyon dolar)
|
Uzunluk
(Km)
|
Edirne-İstanbul-Ankara Otoyolu
|
7.888
|
836
|
FSM Köprüsü ve çevre yolu
|
392
|
35
|
Boğaziçi Köprüsü ve çevre yolu
|
45
|
6
|
İzmir Çeşme Otoyolu
|
607
|
89
|
İzmir-Aydın Otoyolu
|
1.851
|
173
|
Pozantı-Tarsus-Mersin Otoyolu
|
5.750
|
836
|
Tarsus-Adana-Gaziantep Otoyolu
|
||
Toprakkale-İskenderun Otoyolu
|
||
Gaziantep-Şanlıurfa Otoyolu
|
||
TOPLAM
|
16.532
|
1.975
|
Kaynak: ÖİB Ön Tanıtım Dokümanı
Otoyollardan 10 yılda 2.2 milyar dolar gelir
Yıl
|
Gelir
(Bin dolar)
|
2001
|
109.372
|
2002
|
81.350
|
2003
|
92.293
|
2004
|
142.986
|
2005
|
175.889
|
2006
|
203.880
|
2007
|
296.413
|
2008
|
302.465
|
2009
|
260.094
|
2010
|
374.942
|
2011
|
188.100
|
TOPLAM
|
2.227.784
|
Kaynak: ÖİB Ön Tanıtım Dokümanı
İhaleyi alan bakımı da üstlenecek
Otoyol-Köprü
|
Bakım harcaması
(Milyon dolar)
|
|||
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
|
Edirne-İstanbul Otoyolu
|
21
|
26
|
20
|
25
|
İstanbul-Ankara Otoyolu
|
54
|
55
|
53
|
56
|
FSM Köprüsü ve Çevre Otoyolu
|
12
|
15
|
18
|
19
|
Boğaziçi Köprüsü
|
5
|
2
|
2
|
2
|
İzmir-Çeşme Otoyolu
|
6
|
6
|
6
|
5
|
İzmir-Aydın Otoyolu
|
16
|
14
|
14
|
14
|
Pozantı-Tarsus-Mersin Otoyolu
|
8
|
10
|
10
|
12
|
Adana-İskenderun-Şanlıurfa Otoyolu
|
14
|
16
|
21
|
21
|
TOPLAM
|
136
|
144
|
144
|
154
|
Kaynak: ÖİB Ön Tanıtım Dokümanı
Bu haber CNBC-e Business dergisinin Ekim 2011 sayısında yayınlandı.
0 yorum:
Your comment / ARAŞTIRMA - Bedavaydı, satılacaktı, kiralanıyor